Korczakowskie narracje pedagogiczne

Korczakowskie narracje pedagogiczne

Nauki społeczne i humanistyczne

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Liczba stron: 254
Rozmiar 1,6 MB
Data premiery: 2013-11-21
Tytuł: Korczakowskie narracje pedagogiczne
Autor: Smolińska-Theiss Barbara
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Język wydania: polski
Język oryginału: polski
Liczba stron: 254
Data premiery: 2013-11-21
Rok wydania: 2013
Format: EPUB
Liczba urządzeń: bez ograniczeń
Drukowanie: bez ograniczeń
Kopiowanie: bez ograniczeń
Indeks: 14040467

. Czytelnik nie znajdzie tu prostych rad, zasad czy powierzchownych uogólnień, od których korczak zawsze stronił. korczakowskie narracje pedagogiczne są próbą współczesnego odczytania spuścizny pedagogicznej janusza korczaka, przepuszczonej przez pryzmat dzisiejszych wyzwań i wątpliwości, towarzyszących tak badaczom, jak i praktykom. Jest to książka Korczakowskie narracje pedagogiczne Pobierz pokazująca pewien model pedagogiki praktycznej, ale jednocześnie refleksyjnej, opartej na miłości do dziecka, mądrości wychowawczej i ciągłym namyśle nad rozwijającym się dzieckiem i dorosłym, który uczy się dziecka, razem z dzieckiem i od dziecka. Ostatecznym wnioskiem i finalną konsekwencją jest odkrywanie oraz redefiniowanie uniwersalnych idei i przesłań pedagogicznych, zawartych w dziele korczaka, adresowanych do różnych grup społecznych, środowisk i kultur. Korczakowskie narracje pedagogiczne łączą wymiar praktyczny i akademicki. Pokazują idee pedagogiczne wielkiego myśliciela, przedstawiają unikalny system wychowawczy, dokumentują sukcesy i porażki korczaka w pracy z dziećmi.

Spuścizna pedagogiczna korczaka odczytywana jest głównie w perspektywie renesansu problematyki dziecka i dzieciństwa: powracają elementarne pytania: kim jest dziecko, na czym polega jego rozwój, co oznacza godność dziecka, prawa dziecka i dziecięce obywatelstwo w rodzinie, w środowisku lokalnym, w instytucjach społeczno-edukacyjnych, wreszcie – w społeczeństwie i państwie.. Całość wywodu osadzona jest głęboko w kontekście międzywojennej pedagogiki, z jakiej wyrastał i uczył się korczak, a jednocześnie zakorzenia spuściznę korczaka w dzisiejszej pedagogice humanistycznej – wielowymiarowej, opartej na uniwersalnych wartościach, interpretowanej wedle odmiennych znaczeń i kodów kulturowych. Dziś korczak zaliczany jest w poczet największych pedagogów xx wieku: jego miejsce jest wśród takich autorytetów, jak jean-jacques rousseau, john locke i johann heinrich pestalozzi. janusz korczak tradycyjnie kojarzony jest z holokaustem i gehenną warszawskiego getta, tymczasem wielkość korczaka w pierwszej kolejności wyraża się nie tylko w tragicznej drodze śmierci z umschlagplatzu do treblinki ale również – a może przede wszystkim – w dziele jego życia zawodowego, w którym połączył medycynę z wychowaniem dzieci. Tym kwestiom towarzyszy nieustannie refleksja nad relacjami między dziećmi a dorosłymi, opartymi na miłości, wzajemnym szacunku, a także dialogu, tworzącym pomost między starszym a młodszym pokoleniem. Na tym polu dokonał odkryć szczególnych, zdecydowanie przekraczających ramy swojego czasu.

Komentarze

Zostaw komentarz